• eJoy® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Stres

V dnešnej uponáhľanej dobe stres postihuje prakticky každého. Stres je vlastne všetko to, čo ohrozuje celkovú pohodu života. Bežne sa sním stretávajú napríklad podnikatelia, riadiaci pracovníci, manažéri či pracovníci,  ktorí majú dané termíny a musia ich plniť. Okrem nich však stres postihuje aj bežných ľudí, napríklad také mamičky na materskej dovolenke či dôchodcov.

V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, aké sú najčastejšie príčiny stresu, čo všetko môže spôsobiť dlhodobý stres. Dozviete sa aj to, ako sa vyhýbať stresu.

Čo je to stres?

Slovo stres pochádza z latinského slova “strictus“, čo v preklade znamená stláčať alebo uťahovať. Zmyslom tohto slova je byť vystavený tlaku či vplyvom vonkajšieho okolia.

Stres je reakcia organizmu na hroziace nebezpečenstvo. Je to psychický stav človeka, ktorý sa obáva nejakej hrozby, čiže sa cíti byť ohrozený, pričom má pocit, že jeho obranná reakcia nebude dostatočne silná.

Rozlišujeme tri druhy stresu:

  • Pozitívny stres (eustres) – tento druh stresu je prospešný pre človeka a stimuluje ho k lepšiemu výkonu a tvorivosti
  • Negatívny stres (distres) – nadmerná záťaž, pričom sa človek veľmi ťažko voči takémuto stresu bráni a môže vyvolať rôzne psychické či fyzické ochorenia, môže vyústiť až k smrti
  • Špecifický stres – umelo vyvolaný stres, po ktorom prichádza uvoľnenie (rôzne adrenalínové zážitky)

Stres môže i prospievať

Stres má však aj svoje kladné stránky. Napríklad v dôsledku pozitívneho stresu môže človek dosiahnuť svoje vysnívané ciele. Stres ho nakopne, aby sa pohol z miesta a začal si plniť svoje sny.

Ďalším dobrým príkladom je špecifický stres, ktorý môže tiež človeku prospievať. Síce je umelo vyvolaný, ale následne po ňom prichádza uvoľnenie, pocit radosti. Napríklad ak sa bojíte výšok, skúste skočiť bungee jumping a po skončení budete mať pocit radosti či dokonca eufórie. Stres prospeje každému, ale treba upozorniť, že len v rozumnej miere.

Aké príčiny spôsobujú stresu?

A čo taký stres vyvoláva? Existuje množstvo príčin, ktoré vyvolávajú stres.  Podnety, ktoré spôsobujú stres sa nazývajú stresory. Medzi tie najbežnejšie patria:

  • Nedostatok finančných prostriedkov – málo platená práca, strata zamestnania a iné
  • Medziľudské vzťahy – vzťahy v rodine, s partnermi, priateľmi a kamarátmi, vzťahy na pracovisku
  • Tlak v práci – tlak zo strany nadriadeného alebo šéfa, dodržiavanie termínov
  • Životný štýl – nedostatok spánku, nadmerná konzumácia alkoholu, fajčenie, uponáhľaný život, málo oddychu
  • Životné udalosti – smrť v rodine, pre niekoho je stresom napríklad aj narodenie dieťaťa
  • Zdravie – rôzne ochorenia
  • Pravidlá a zákazy, obmedzenia, predpisy..

Prejavy stresu

Stres je pre každého veľmi nepríjemný, pretože sa človek dostáva zo svojho komfortu fungovania. Samozrejme krátkodobý stres v rozumnej miere môže byť prospešný, teraz však máme na mysli stres, ktorý je dlhodobý. Pokiaľ človek nejakú dobu nedokáže zvládať stresové situácie, v takom prípade si môže vážne poškodiť svoje zdravie.

Ak sa človek pravidelne vystavuje stresovým situáciám, v takom prípade môže stres vyvolať rôzne fyzické ako aj psychické ťažkosti a ochorenia.

Medzi psychické prejavy stresu zaraďujeme:

  • Tréma – pocit napätia a neistoty pred nejakou udalosťou (skúšky, vystúpenie na verejnosti..). Medzi jej prejavy patri napríklad búšenie srdca, pocit stiahnutého hrdla, mdloby..
  • Úzkostné stavy – úzkosť je jednou z reakcií na stres. Je to emocionálny stav, ktorý vzniká v prípade pocitu ohrozenia, pri neúspechu či neistote. Človek pociťuje strach a obavy
  • Návaly paniky – človek nie je schopný koordinovať svoje správanie, má narušenú duševnú rovnováhu. Takýto človek je emočne labilný a na stresové situácie reaguje panikou
  • Nedostatok koncentrácie, dezorientácia, zmätenosť
  • Ľahostajnosť a návaly smútku
  • Nervozita a netrpezlivosť
  • Prudké zmeny nálad – podráždenosť a návaly zúrivosti
  • Zanedbávanie osobnej hygieny (aj vonkajšieho vzhľadu)
  • Nadmerná únava
  • A iné

Medzi fyzické prejavy stresu zaraďujeme:

  • Menštruačné problémy – zmeny v menštruačnom cykle
  • Pichanie pod pravým rebrovým oblúkom (bolesť žlčníka)
  • Neschopnosť zraku sústrediť sa na jeden bod, dvojité videnie
  • Oslabenie imunity – ako sú napríklad opakované virózy, herpesy..
  • Sexuálna dysfunkcia – impotencia, predčasná ejakulácia, strata sexuálnej túžby
  • Kožné problémy – akné, ekzémy a psoriáza
  • Vypadávanie vlasov
  • Kardiovaskulárne ochorenie – rôzne ochorenia srdca, náhle zvýšenie krvného tlaku, infarkty a iné
  • Poruchy trávenia, nevoľnosť a vracanie
  • Hnačka, plynatosť, a nechutenstvo
  • Príliš časté močenie
  • Poruchy spánku a nespavosť
  • Únava, závrat, slabosť
  • Potenie a chvenie
  • A iné

Okrem psychický a fyzických prejavov stresu môžu nastať aj zmeny v správaní. Jedná sa napríklad o poruchy príjmu potravy (znížená chuť do jedla), ohrýzanie nechtov, hypochondriu alebo i zvýšenú konzumáciu alkoholu a drog.

Ako sa vyhnúť stresu a stresovým situáciám?

Zdravie je to najdôležitejšie, čo máme. Mali by ste sa vyhýbať stresovým situáciám tak, ako sa len dá. Ponúkame vám niekoľko rád, ako sa vyhnúť stresu.

Zdravá a vyvážená strava

To, čo konzumujete ovplyvňuje vaše zdravie i každodenné fungovanie. Konzumujte potraviny, ktoré sú bohaté na živiny. Doprajte si čerstvú zeleninu a ovocie. Obzvlášť vhodné sú potraviny s vysokým obsahom omega 3 mastných kyselín, ako napríklad špenát, avokádo, losos, orechy a strukoviny.

Prospešné je zaradiť do jedálnička i potraviny, ktoré sú bohaté na vitamín C. Sú to napríklad pomaranče a grepy. Okrem vitamínu C je dobré konzumovať i potraviny s obsahom horčíka, pretože ten dokáže znižovať stres a nervozitu. Doprajte si napríklad banány alebo marhule.

Ak budete mať na svojom tanieri každý deň pestrú a vyváženú stravu, potom zvládnete lepšie reagovať na stresové situácie. Nezabúdajte aj na pravidelný pitný režim – odporúča sa piť minimálne 1,5 l – 2 l tekutín za deň. Proti stresu sa odporúča piť bylinkové čaje, napríklad čaj z medovky, harmančeku či trezalky.

Pravidelný pohyb

Cvičenie a pravidelný pohyb odbúrava stres a navyše obe činnosti sú prospešné pre správne fungovanie organizmu. Takže ak pravidelne cvičíte, je to pre vás veľké plus. Ak nemáte dostatok pohybu, tak na cvičenie si stačí vyhradiť čas aspoň 30 minút.

Pri odbúravaní stresu sú prospešné nasledujúce aktivity:

  • Beh (najlepšie v prírode)
  • Bicyklovanie
  • Cvičenie doma / vo fitness centre
  • Plávanie
  • Jóga

Kto nemá rád náročnejšie športy či fyzickú záťaž, postačí ak vybehne von na čerstvý vzduch a poprechádza sa. Pomáha to vyvetrať si hlavu.

Doprajte si kvalitný spánok

To ako sa vyspíte a či máte dostatok spánku ovplyvňuje celé vaše fungovanie. Ak spánku máte nedostatok, potom i váš organizmus nie je dostatočne oddýchnutý, človek je nervózny, náchylnejší na depresie a úzkosti. Čo sa týka stresových situácií, tie zvláda ťažšie. Odporúča sa spať zhruba 7 – 8 hodín.

Rozdelenie úloh a naplánovanie si času

Každý z nás má nejaké povinnosti, či už v práci, v škole alebo doma. Ten, kto si veľa vecí odkladá na neskôr alebo si ich necháva na poslednú chvíľu zväčša býva pod veľkým stresom. Okrem stresu však môže spraviť zbytočné chyby z nepozornosti.

Ako sa takémuto stresu dá vyhnúť? Najlepším riešením je efektívne rozdelenie času a naplánovanie si jednotlivých úloh. Vyhnete sa tak stresovým situáciám a nervozite, ktoré sú bežné pri nesplnení povinností včas.

Relaxačné techniky

Medzi relaxačné techniky, ktoré pomáhajú odbúravať stres patrí napríklad meditácia. Aj keď neviete meditovať, stačí napríklad počas pauzy v práci zostať 10 minút pokojne sedieť. I tento krátky čas strávený v pokoji a tichosti vám môže pomôcť odbúrať stres a nervozitu.

Veľmi prospešné je ísť napríklad na relaxačnú masáž či aromaterapiu. Napríklad je dokázané, že na stres má pozitívne účinky aj hudba a muzikoterapia.

Dychové cvičenia proti stresu

V stresových situáciách veľmi pomáha dychové cvičenie. Nachvíľu sa zastavte, zatvorte oči a stačí sa zhlboka nadýchnuť, zadržať krátko dych a následne stačí vydýchnuť. Najlepšie je toto cvičenie opakovať niekoľkokrát za sebou.

Lieky a výživové doplnky proti stresu

Mnoho ľudí pri zvýšenom strese či depresii siahne ihneď po liekoch. Je však dôležité upozorniť, že pri niektorých druhoch liekoch by ste mali byť obzvlášť obozretní. Dôvod je celkom jednoduchý – mohli by vám viac uškodiť ako pomôcť.

Ak pravidelne beriete niektoré lieky proti stresu, môže sa stať, že si na ne váš organizmus zvykne a teda pri ďalšom užití nezaúčinkujú. No v horšom prípade sa môže stať, že budete na tých liekoch závislí.

Namiesto liekov je lepšie vyskúšať výživové doplnky. Veľkou výhodou je že ich zloženie je čisto prírodné, takže neobsahujú žiadne zdraviu škodlivé prísady ani látky. Sú vyrábané z extraktov bylín a rôznych druhov vitamínov. Väčšinou majú pozitívne účinky a priaznivo ovplyvňujú zdravie človeka.

Existuje množstvo možností, ako sa vyhnúť stresu. Ale viete, čo je najjednoduchším a najlepším spôsobom, ako znížiť stres? Jednoducho prestať stresovať. Berte život s nadhľadom a nezabúdajte si zachovať pokoj. Napríklad to, čo sa na začiatku zdá byť neriešiteľné, tak na konci nie je až také katastrofálne. Treba si veriť, že všetko sa dá zvládnuť.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite