• eJoy® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Ktoré potraviny sú vhodné na zdravú prostatu a jej podporu a ktoré naopak nevhodné?

prostata

Prostatu väčšina mužov nerieši až do momentu, než sa objavia prvé príznaky problémov alebo porúch jej zdravého fungovania či stavu. Pritom z hľadiska libida, ale hlavne z hľadiska plodnosti, má predstojná žľaza nezastupiteľnú úlohu a je potrebné sa o ňu starať preventívne a dlhodobo. Dobrým príkladom sú potraviny.

Ako vplývajú potraviny na prostatu a jej funkciu

Predstojnica, ako sa tiež prostata nazýva, je špeciálna žľaza vo veľkosti orecha, ktorá je uložená pod močovým mechúrom na dne panvy. Ide o súčasť mužskej pohlavne sústavy, ktorá je zodpovedná za tvorbu prostatického sekrétu.

Tento sekrét má význam pre zvýšenie pohyblivosti spermií a je súčasťou ejakulátu. V prípade problémov s prostatou tak prichádza k zhoršeniu tejto funkcie, čo má negatívny vplyv na plodnosť. Najčastejšie sa objavujú zväčšenie prostaty alebo jej zápal, ktoré môžu vzniknúť aj v dôsledku nesprávnej životosprávy.

Na stav a fungovanie prostaty majú vplyv hlavne:

  • životný štýl, čo zahŕňa napríklad konzumáciu alkoholu, fajčenie, nedostatok pohybu či tesná spodná bielizeň, čo sú negatívne faktory
  • hladina testosterónu a jeho premena na dihydrogéntestosterón, čím viac ho v tele je, tým vyššie je riziko benígneho zväčšenia prostaty
  • konzumované potraviny a nápoje, ktoré môžu prostatu podráždiť, ale môžu jej aj pomôcť a preventívne ju ochrániť pred škodlivými vplyvmi

Najlepšie potraviny vhodné na prostatu

V rámci prevencie a ochrany prostaty pred rôznymi zápalmi či infekciami, ale aj na zníženie rizika jej nezhubného zväčšenia, existuje množstvo jedál či nápojov s pozitívnym účinkom. Základom je správna kombinácia vitamínov a minerálov.

Do jedálnička zaraďte tieto potraviny:

Ryby: Na podporu zdravého fungovania prostaty, ale aj na plodnosť, sú nevyhnutné zdravé omega mastné kyseliny a viaceré stopové prvky. Ich najlepším zdrojom sú tučné ryby, hlavne tie morské ako sú napríklad losos, slede, makrely a sardinky.

Orechy a semená: Pre zdravie prostaty je dôležitý aj zinok, ktorý je obsiahnutý napríklad v sezamových či ľanových semienkach, ale aj vo viacerých druhoch orechov. Konzumujte hlavne vlašské a kešu oriešky, prípadne arašidy.

Zelenina a strukoviny: Viaceré antioxidanty, stopové prvky či pozitívne mastné kyseliny pre fungovanie prostaty obsahujú aj zelenina a strukoviny. Ide hlavne o fazuľu, cibuľu, cesnak, rajčiny, červenú papriku, brokolicu a listovú zeleninu.

Ovocie: Pokiaľ ide o ovocie, na prostatu majú pozitívny účinok granátové jablko pre prevenciu voči nádorom, avokádo zmierňujúce príznaky spojené so zväčšením prostaty alebo brusnice a čučoriedky podporujúce vyplavovanie baktérií.

Sójové produkty: Zaujímavou kategóriou z hľadiska zníženia rizika benígnej hyperplázie prostaty je sója  produkty z nej, ktoré obsahujú izoflavóny. Môže ísť o sójové mlieko, tempeh, pražené sójové bôby, tofu a sójové jogurty.

Čaje: Nielen jedlá, ale aj nápoje vám môžu pomôcť na zdravé fungovanie prostaty. Špeciálne ide o čaje, hlavne zelený čaj obsahujúci antioxidanty s preventívnym účinkom voči nádorom a žihľavový čaj s protizápalovým pôsobením.

Potraviny najviac nevhodné na prostatu

Tak, ako existujú potraviny podporujúce funkciu a zdravý stav prostaty, existujú aj tie, ktoré majú opačný účinok. Môžu totiž zvýšiť pravdepodobnosť vzniku jej zväčšenia alebo zápalu, prípadne celkovo zhoršiť fungovanie prostaty.

Preto sa čo najviac vyhýbajte týmto druhom:

Dráždivé jedlá a nápoje: Často dochádza k podráždeniu prostaty vplyvom korenín, hlavne ak ide o štipľavé korenie typu chilli papričky či kajenské korenie. Zhoršiť funkciu prostaty môžu aj kofeínové a energetické nápoje či alkohol.

Mäso: Niektoré druhy mäsa môžu negatívne ovplyvniť hladinu testosterónu aj fungovanie a stav predstojnej žľazy tým, že obsahujú množstvo nezdravých tukov a iných látok. Pozor si dajte na hovädzie a bravčové mäso a vnútornosti.

Jedlá s vysokým obsahom solí a cukrov: Vyhýbať by ste sa mali aj presoleným jedlám, kam obvykle patria hlavne polotovary, instantné jedlá, konzervy a mrazené jedlá. Pozor si dajte aj na sladkosti obsahujúce veľa jednoduchých cukrov.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garantované

vrátenie peňazí za
nepoužité balenia

Vyrobené

v Slovenskej
republike

Diskrétne

a rýchle doručenie
balíka

Bezplatné

dodanie pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodné

a efektívne
zloženie