• eJoy® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Čo pomáha na testosterón? Zinok, vitamín D, Tribulus Terrestris, Ashwagandha aj zázvor

testosterón

Testosterón je najznámejším mužským hormónom a hoci v mnohých prípadoch sa o ňom hovorí aj trocha „s nadsázkou“, má na sexuálny aj praktický život pomerne významný vplyv. Jeho nedostatok spôsobí obvykle pokles fyzickej sily, zhoršenie psychickej odolnosti a v neposlednom rade aj zníženie sexuálnej vitality a výkonnosti.

Prečo je testosterón pre muža nenahraditeľný

Testosterón patrí medzi hormóny zo steroidnej kategórie androgénov, pričom do určitého veku si ho vie náš organizmus stimulovať aj samostatne. Obvykle platí, že do 30. roku života je jeho hladina v poriadku, no potom sa už začína znižovať.

Ide o tempo zhruba 1 až 2 % objemu ročne, čo znamená pribúdanie problémov spomínaných vyššie. Množstvo testosterónu v tele a tempo jeho znižovania závisia od viacerých okolností, napríklad aj od stravovania, životosprávy a životného štýlu. Podľa odhadov má skoro polovica mužov menej testosterónu, ako by mali mať.

Tento hormón má pritom v mužskom tele veľký význam:

  • z hľadiska kvality sexuálneho života ovplyvňuje libido, čiže sexuálny apetít, málo testosterónu teda znamená menej chuti na sex
  • zároveň má vplyv aj na plodnosť, nakoľko práve testosterón ovplyvňuje produkciu mužských pohlavných buniek v semenníkoch
  • je dôležitý pre fyzickú silu, či už ide o svalovú hmotu a jej objem, ale aj pre posilnenie kostí alebo zdravie kardiovaskulárneho systému
  • má vplyv aj psychickú vitalitu, stabilizáciu nálady, odolnosť voči stresu a typické mužské vlastnosti, čiže rozhodnosť a dominanciu

Ktoré potraviny vám pomôžu na zvýšenie testosterónu

Množstvo testosterónu v tele ako aj jeho prirodzený úbytok je možné výrazným spôsobom ovplyvniť pomocou stravovania. Existujú totiž viaceré vitamíny, minerály, stopové prvky a živiny, ktoré vedia v tele ovplyvniť a stimulovať jeho hladinu.

Tu je 5 zásad, podľa ktorých by mal muž zostaviť jedálniček:

Viac zinku, horčíka a selénu: Pre prirodzenú tvorbu a udržiavanie testosterónu v tele je nevyhnutné dopĺňať najmä tieto tri minerály. Nájdete ich v orechoch, strukovinách, zelenine, morských plodoch a z mäsa v tom červenom a v hydine.

Dostatok vitamínu D: O vitamíne D je známe, že sa tvorí vplyvom slnečného žiarenia, no možno ho nájsť aj v potravinách, ktoré sú vhodným zdrojom najmä v zime. Do jedálnička zaraďte mastnejšie ryby, vaječné žĺtky, kokos a avokádo.

Vyvážený podiel tukov: Hoci sa hovorí o škodlivosti tukov, nie vždy a všade to platí. Zdravý podiel tukov je dôležitý nielen pre telo, ale aj pre testosterón, nezanevrite preto na orechy, tučné ryby, vajcia, mlieko, syry a občas si dajte aj čokoládu.

Obmedzenie polotovarov a fytoestrogénov: Z jedálnička by ste mali vyhodiť všetky polotovary a jedlá z fast foodov, rovnako tak potraviny s obsahom tzv. trans-tukov. Vyhýbať sa treba aj ľanovým semiačkam, pivu a sóji, obsahujú fytoestrogény.

Korenie namiesto soli: Priveľa soli škodí všeobecne kardiovaskulárnemu systému, naopak, korenie môže zlepšiť sexuálnu potenciu aj hladinu testosterónu. Medzi najviac odporúčané koreniny patria zázvor, chilli, kurkuma a kajenské korenie.

Pomôžu aj pohyb, zlepšenie životosprávy a afrodiziaka

Okrem jedálnička pomáhajú na testosterón a jeho hladinu aj niektoré rastlinné afrodiziaka. Ide napríklad o Tribulus Terrestris, známu ázijskú bylinku podporujúcu tvorbu rastových harmónov, Ashwagandhu, liečivú rastlinu podporujúcu sekréciu testosterónu alebo Žeruchu peruánsku, ktorá celkovo podporuje libido a potenciu.

Nemenej dôležité je obmedziť aj niektoré zlozvyky týkajúce sa životného štýlu, predovšetkým fajčenie a nadmernú konzumáciu alkoholu. Alkohol ako taký tlmí produkciu testosterónu a zároveň aj znižuje sexuálnu vitalitu.

U mužov je tiež veľmi dôležitý pohyb. Aby ste však pomocou neho dokázali čo najlepšie podporiť testosterón, musí ísť o výbušný a impulzívny typ fyzickej aktivity, prípadne silové cvičenie. Ideálne sú šprinty, kruhový tréning, vysoko intenzívna jazda na bicykli a vo fitku zas drepy, mŕtve ťahy, bench press a tlaky s väčšou činkou.

Okrem aktivity je dôležitý aj oddych, ktorý množstvo mužov podceňuje. Základom je 8 hodinový neprerušovaný spánok, zníženie stresu pravidelnými prestávkami v práci a zmiernenie pracovného vyťaženia s pridaním koníčkov do denného režimu.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garantované

vrátenie peňazí za
nepoužité balenia

Vyrobené

v Slovenskej
republike

Diskrétne

a rýchle doručenie
balíka

Bezplatné

dodanie pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodné

a efektívne
zloženie